CD

Recycle Or Die

November 9th, 2003, CD: Viktoriapark VP 03-3

poster
(appr. 29 x 42 cm)
To order check our CD Shop for details!

Recycle Or Die - Reviews
reviews added! (01-20-2004)
1. L'Atelier (Schmoelling) 2:20
8. Dominion (Franke, Froese, Schmoelling) 5:06
2. Explosive Game (Schmoelling) (506kB) 3:22

Italian Scratches:
3. Recycle Or Die (Schmoelling) (930kB) 5:41
9. 1st Scratch (Schmoelling) (328kB) 4:40
4. Stratosphere (Baumann, Franke, Froese/ arr. Schmoelling) 6:14
10. 2nd Scratch (Schmoelling) 1:24
5. Broken Heart Of A Broken Hero (Schmoelling) (566kB) 8:19
11. 3rd Scratch (Schmoelling) (438kB) 3:06
6. Midnight In Tula (Franke, Froese, Schmoelling) 3:40
12. The Electrified J. S. (Schmoelling) 5:21
7. Buda•Pest (Schmoelling) (585kB) 6:47
RECYCLE OR DIE is a compilation of music composed
for theatre and film during the last ten years.

RECYCLE OR DIE is also a hommage to people,
who influenced my way through this universe
(e.g. Christoph and Edgar from TANGERINE DREAM
and Johann Sebastian Bach).

The Electrified J. S. is an improvised, electronic version
of J. S. Bach's Concerto for piano and orchestra, No. 4 in A major, BWV 1055.

J. S., September 2003
All tracks composed, performed and produced by
Johannes Schmoelling at Riet Studio, Berlin,
ecept track 6 and 8
composed by Franke, Froese and Schmoelling,
Track 4, Stratosphere, is based on the original version
Stratosfear, composed by Baumann, Franke and Froese.

Guitar solo on 3rd Scratch by Hans Fahling.

Cover photos by Johannes Schmoelling.
Artwork and coverdesign by Andreas Hedler
and Johannes Schmoelling.

A Viktoriapark-records production 2003

Bei dem neuen Album von Johannes Schmoelling - seinem 7. Soloalbum seit dem Weggang von Tangerine Dream 1986 - handelt es sich vornehmlich um eine Sammlung von Musiken, die er während der letzten 10 Jahre für Theater- und Filmproduktionen komponiert hat.
Desweiteren ist „Recycle Or Die" eine Hommage an Menschen, die Schmoellings musikalischen Lebensweg nachhaltig beeinflusst haben (hier insbesondere seine beiden ehemaligen Bandkollegen Christoph Franke & Edgar Froese von TANGERINE DREAM und der von ihm so geschätzte JOHANN-SEBASTIAN BACH).

Die CD wird von dem eher minimalistisch angelegten Stück „L'Atelier" eingeleitet, das seinen Ursprung in der Theaterproduktion „Das Atelier" von Jean-Claude Grumberg hat, die am 20. Oktober 2000 am Renaissance-Theater in Berlin Premiere hatte. Aus der das Theaterstück begleitenden Musik entstand nun eine eigenständige Komposition.

„Explosive Game" zeigt Schmoelling von einer ganz anderen Seite: entstanden aus Musik für die Krimi-Fernsehserie des ZDF „ Ein starkes Team " hat dieses Stück einen druckvollen, ja aggressiv nennbaren, dramatischen Charakter. Man hört und erlebt die Spannung der Filmstory auch ohne die Bilder dazu zu sehen.

Auch „ Recycle Or Die " entstammte ursprünglich aus der bereits erwähnten TV-Serie, zeigt sich aber wiederum von völlig anderer Seite. Hier hört man Schmoelling, wie ihn die Fans und Freunde der Elektronischen Musik kennen und lieben! Zu sphärischen Klängen arrangiert er eine sparsam eingesetzte Drumloop, dazu einfühlsame, romantische Melodieführungen, wodurch dieses Stück schon fast „Ohrwurmcharakter" bekommt. (Anspieltipp!)

Als Track Nr. 4 folgt das wohl unerwartetste Stück der CD: „Stratosphere", eine Adaption des wohlbekannten und beliebten Titelstücks des 76'er-Albums „Stratosfear" von TANGERINE DREAM. „Stratosphere" entstand als musikalische Hommage an seine Bandkollegen Christoph Franke & Edgar Froese. Ausgehend von der Originalmelodik der 76´er Einspielung leitet Schmoelling in sein Arrangement über, bestehend aus neu hinzukomponierten, typischen Schmoelling -Elementen.

Die folgenden Stücke „Broken Heart Of a Broken Hero", „Midnight In Tula", „Buda•Pest" und „Dominion" folgen ähnlichen, oben beschriebenen Intentionen.

„Italian Scratches (1st, 2nd & 3rd Scratch)" sollten als Musikskizzen für einen leider nie verwirklichten Film über Italien dienen. Der unterschiedliche Charakter der Tracks spiegelt Schmoellings Eindrücke und Erinnerungen an Reisen durch Italien in den 80er- und 90er Jahren wider.
Das energiegeladene Gitarrensolo auf dem „3rd Scratch" - Track stammt von Hans Fahling, einem in Amerika und seit 2001 in Berlin lebenden und bekannten Rock - und Jazz Gitarristen. Es verleiht dem „3rd Scratch" eine starke Eigendynamik, wie man sie selten in der Elektronischen Musik zu hören bekommt.

Als letzten Track setzt Schmoelling ganz bewusst „The Electrified J. S.", eine improvisierte, elektronische Version des „Konzert für Klavier und Orchester Nr.4 in A-Dur, BWV 1055" von J. S. BACH, seinem Lieblingskomponisten seit seinen Jugendtagen als Organist an der großen Kirchenorgel. Nach der annähernd authentisch interpretierten Einführung entwickelt sich das Stück vom Original fort zu einer Schmoelling-typischen Komposition, die das Original nur noch als Gerüst für die eigenständige Entwicklung nutzt, um am Ende seiner Improvisation wieder zu BACH zurückzukehren.


Andreas Hedler, September 2003
The new album of Johannes Schmoelling - his 7th Solo album since leaving Tangerine Dream in 1986 - is primarily a collection of tracks composed during the last 10 years for theatre and film productions.
Furthermore "Recycle Or Die" is a hommage to people, who affected Schmoellings musical life lastingly (here in particular its two former colleagues Christoph Franke & Edgar Froese of TANGERINE DREAM and the very much appreciated Johann Sebastian Bach).

The CD is introduced by the rather minimalistic piece "L'Atelier", which has its origin in the theatre production "Das Atelier" from Jean Claude Grumberg, which had premiere on 20 October 2000 at the Renaissance-Theater in Berlin. From the music accompanying the play now a stand-alone composition was created.

"Explosive Game"shows Schmoelling from a completely different side: originated from music for the German crime television serial "Ein Starkes Team" (A Strong Team), this piece has a pressureful, aggressively mentionable, dramatic character. One hears and experiences the tension of the story also without seeing the pictures.

Also "Recycle Or Die" originally came from the TV series already mentioned, shows up however from a completely different side. Here one hears Schmoelling, how fans and friends of electronic music know and love him! To spherical sounds he arranges an economically used drumloop, in addition sensitive, romantic melodiese, whereby this piece gets already nearly a catchy tune. (tip for playing!)

As track No. 4 follows the probably most unexpected piece of that CD: "Stratosphere", an adaptation of the well-known and popular title track from the 76'-albums "Stratosfear" by TANGERINE DREAM. "Stratosphere" developed as musical hommage to his band colleagues Christoph Franke & Edgar Froese. Based on the original melody of the 76'-recording Schmoelling leads up to his arrangement, consisting of newly composed, typical Schmoelling elements.

The following tracks "Broken Heart Of A Broken Hero" "Midnight in Tula" "Buda-Pest" and "Dominion" follow similar, above described intentions.

"Italian Scratches (1st, 2nd & 3rd Scratch)" should have served as musical sketches for a film over Italy, unfortunately never carried out. The different character of the tracks reflects Schmoellings impressions and memories of journeys through Italy in the 80's and 90's.
The energy-loaded guitar-solo on "3rd Scratch" is played by Hans Fahling, a well-known rock- and jazz-guitarist living in America and - since 2001 - in Berlin. He lends strong self-dynamics to the "3rd Scratch", as one gets to hear rarely in electronic music.

As last track Schmoelling consciously sets "The Electrified J. S.", an improvised, electronic version of the"Concert for piano and orchestra No. 4 in A major, BWV 1055" by J. S. BACH, his favourite composer since his youth days as organist at the large church organ. After that approximately authentic interpreted introduction the piece develops away from the original to a typical Schmoelling-composition, which uses the original only as stand for the independent development, in order to return at the end of the improvisation to BACH again.


Andreas Hedler, September 2003

records
© 1998 - 2006 by Johannes Schmoelling